![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjOrL_As-CC4ynONH5r6ogwTFM9UYiFbKfBtRb8tFZ31X8W7qDC8UwfebE6F6WIE6zRyE1fSBMo7PtAoZHChQSkniV8tjgBIW354VYKdLDLOvLFczzAcmvM9GoihjoyQ21tPiLccrTKlg/s320/foster16.jpg)
Det er først indenfor de sidste årtier, at original tegneseriekunst er blevet værdsat som kunst. Der går anekdoter om søndag sider af Prins Valliant udført af Hal Foster, der blev brugt som gulvmåtter på trykkeriet. I dag kan sådan en side nemt indbringe mellem 70.000-150.000 kr. Generelt er priserne på de store klassikere steget voldsomt, således er der lige solgt en original Tintin side for godt 6 mil. kr og en Corto Maltese side for godt 2 mil kr. Det er både godt og skidt. Godt fordi det afspejler at tegneserien er ved at blive anerkendt som en af de største nye kunstformer og bevægelser, som er kommet ud af det 20 århundrede, men skidt fordi det skaber et distanceret forhold til brugerne.
Jeg er ved at opdatere denne artikel efter opfordring fra en kollega. Vender snarest tilbage med en opdateret version.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar